ZASTOSOWANIE

MPV (Mars Pressurized Vehicle) jest hermetycznym pojazdem wyprawowym, przeznaczonym dla trzech (lub czterech w sytuacji awaryjnej) członków załogi misji Mars Direct. Jego przeznaczeniem jest zapewnienie astronautom bezpieczeństwa osobistego oraz warunków pracy na Marsie, w zasięgu min. 400 km od bazy, przez okres minimum 45 dni.

Wersja Analogowa pojazdu zgodna jest z wersją wyprawową w około 70%. Celem budowy jest przetestowanie proponowanych idei, komponentów i założeń w bazie FMARS zbudowanej przez Mars Society na wyspie Devon w Kanadzie, lub też w innym stosownym terenie (jak na przykład Islandia).


WYGLĄD POJAZDU






DANE POJAZDU

masa całkowita: 6000 kg
masa własna: 2500 kg
długość całkowita: 7600 mm
szerokość całkowita 3910 mm
wysokość całkowita: 3200 mm
rozstaw kół: 3610 mm
ParametrStar266 Pojazd MPV Analog pojazdu MPV na bazie Stara266
Długość całkowita [mm] 6820 76007600
Szerokość całkowita [mm]250039102600
Wysokość całkowita [mm]2835 / 315532003300
Rozstaw osi kół [mm]2990 + 1240 2800 + 1500 2990 + 1240
Rozstaw kół przednich [mm]2004 3610 2004
Rozstaw kół środkowych i tylnich [mm] 2004 3610 2004
Wznios ramy (odległość dna podłogi od podłoża [mm] 1140 750 1150
Zwis przedni [mm] 1310 1300 1310
Zwis tylni [mm] 1280 1100 / 2000 1700
Prześwit poprzeczny [mm] 325 750 325
Prześwit wzdłużny [mm] 535 750 535
Wymiary przestrzeni ładunkowej/kadłuba
Długość:
Szerokość:
Wysokość:
3980 (3890)
2200
1600 (1700)
6250
2250
2150
6250
2250
2150
Kąt natarcia [°] 37 45 37
Kąt zejścia [°] 42,5 30/45 42,5
Kąt rampowy [°] 40-40
Minimalna średnica zawracania [m] 17 0 17
Prędkość maksymalna [km/h] 90 30 70
Prędkość maksymalna użyteczna [km/h] 86 15 60
Kontrolowane zużycia paliwa [dm3/100km]27 -27
Zużycie energii [kWh/100km]   
Maksymalny zasięg [km] 1040 4000 1040
Pojemność zbiorników paliwa [dm3] 2*150  2*150
Maksymalne pokonywanie wzniesienia na I biegu:
Terenowy [°]
Szosowy [°]

76
41
-
76
41
Maksymalna głębokość brodzenia [m] 1,8 -1,8
Masa całkowita [kg] 10850/11070 8000 10850/11070
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] 7350/7570 6000 7350/7570
Masa własna [kg] 7200/7420 2500 ~7500
Masa całkowita holowanej przyczepy [kg] 4000 1500 4000
Moc silnika kW [KM] przy [obr/min] 110,3(150)/2800 -110,3(150)/2800
Moment maksymalny [Nm/obr/min] 432/1800 -432/1800
Moc układu zasilania [kW] -40 2 + 2 + 10
Koła:
Obręcze [‘’]:
Opony [‘’]:
Ciśnienie [Mpa]
Masa [kg]
Dętkowe
9.00-20”
12.00-20”
0,05-0,45
140
Tytanowe Dętkowe
9.00-20”
12.00-20”
0,05-0,45
140
Akumulatory [Ah] 2 * 135 --
Instalacja elektryczna:
Napięcie znamionowe(dopuszczalne) [V]:
Napięcie rozruchowe [V]:
Alternator [kW]:
Rozrusznik [kW]:
DC
12 (24)
24
0,7
4,8
-DC
12 (24)
24
0,7
4,8
STEROWANIE:
- opracowano podstawy zdalnego sterowania pojazdu MPV, przystapiono do jego testów na bazie samobieżnego robota (2002r.)
- opracowano program w systemie MATLAB_SIMUKLINK do sterowania dźwigiem pojazdu MPV (2003r.)


UKŁAD NAPĘDOWY:
- zbudowano prototyp roboczy manualnej skrzyni biegów na bazie skrzyni biegów samochodu Fiat 126p wyposażonej w serwomechanizmy (2003r.), docelowo do przeniesienia na skrzynię biegów Stara266


DŹWIG:
- dobrano kinematykę i typy napędów dla dźwigu pojazdu MPV (2001r.)
- wykonano model strukturalny w skali 1:5 (2003/2004)
- dobrano dokładna kinematykę manipulatorów MPV (2001r.)
- wykonano element kompozytowy w skali 1:1 modułu dźwigu do testów wytrzymałościowych (2004)


MANIPULATORY:
- dobrano dokładna kinematykę manipulatorów MPV (2001r.)
- wykonano model strukturalny w skali 1:5 (2003/2004)


KADŁUB:
- wykonano dokładny model redukcyjny w skali 1:20 w technologii stereolitografi laserowej w celu analizy ergonomicznej i funkcjonalnej pojazdu MPV (2001r.)
- wykonano model strukturalny szyby do testów przewodności cieplnej (2004)
- analiza wytrzymałościowa struktury nośnej


2003 rok



2003 rok



2002 rok



2002 rok



2001 rok



2001 rok



2001 rok



2001 rok



2000 rok



2000 rok



2000 rok



2000 rok

Wybrane elementy modelu MPV w skali 1:20


Wszystkie elementy modelu