W Polsce powstaje wiele robotów eksploracyjnych, ale ten jest pierwszy, który z założenia przeznaczony jest do badań Marsa. Jest próbą wkroczenia na ścieżkę, która - miejmy nadzieję - poprowadzi polską naukę ku współpracy z ESA i pozwoli naszemu krajowi aktywnie uczestniczyć w podboju Czerwonej Planety.

 Image
AMPB 2.0 jest raczej modelem robota, niż prawdziwym pojazdem marsjańskim. Niestety, głównym kryterium przy budowie były koszty, więc zbudowany jest z tanich materiałów i powszechnie dostępnych: napędzają go cztery wkrętarki akumulatorowe, konstrukcja podwozia powstała z plastikowych rur instalacyjnych a korpus i ramię chwytaka to pozostałości po starym napędzie dyskietek do komputera. Prawdziwy robot ma za zadanie badać powierzchnię Marsa i pobierać próbki, dlatego model ma zamontowany chwytak i kamerkę pod USB.

Prace nad modelem łazika marsjańskiego rozpoczęto na początku maja 2007 roku.
Punktem wyjścia były cztery wkrętarki, napędzające koła przednie i tylne. Zastosowano wkrętarki ze względu na zasilanie 6V z akumulatorków, względną łatwość montażu i odpowiednie przełożenie.
Image

Korpusy wkrętarek zostały uchwycone obejmami. Dobrano też odpowiedniej wielkości korpus pojazdu. Jest to aluminiowy odlew podstawy starej stacji dysków.
Image

Powstał pierwszy schemat łazika narysowany w programie z rodziny CAD.
Image

Ramię chwytaka zostało osadzone na osi i zamontowano jego napęd.
Image

Skonstruowano chwytak i zamontowano na ramieniu.
Image
Image

Zamocowano ramię do korpusu. Żeby ulżyć silnikowi napędzającemu ramię, zastosowano sprężynę, która pomaga podnieść je do góry.
Image

Z odcinków rur PVC o średnicy 22 mm powstała konstrukcja podwozia. Do rur instalacyjnych produkowane są obejmy, które znacznie ułatwiają łączenie elementów podwozia.
Image

Na osiach wkrętarek zostały osadzone koła z gumowymi oponami o średnicy 7 cm. Image
Image

Skonstruowano tylne ramiona podwozia i zamontowano zespoły napędowe.
Image
Image

Zmontowano oba tylne przeguby.
Image

Skonstruowano zawieszenie korpusu na bazie resorowanych okuć stosowanych w meblarstwie. W takim układzie mają jednak pewną wadę. Osie obrotu w przód i w tył są poważnie względem siebie przesunięte, co powoduje skręty korpusu.
Image

Na początku września mechanika podwozia została całkowicie zmontowana.
Image
Image
Image
Image
Image

Wyposażono łazik w kamerkę USB, zasilanie i moduł sterowania.
Image
Image

Ostatecznie zakończono montaż okablowania.
Image
Image
Image
Image

Szczegółowy opis budowy znajduje się na naszym forum .

Obecnie model jest przygotowywany do testów terenowych.
Image