Kosmiczny żaglowiec.

  • NTesla
  • NTesla's Avatar Topic Author
15 years 3 months ago #404 by NTesla
NTesla created the topic: Kosmiczny żaglowiec.
Żaglowce wyruszają na podbój Układu Słonecznego
Tomasz Rożek 21-06-2005

Pierwszy pojazd kosmiczny wyposażony w żagiel wyruszył do pozaziemskich regat we wtorek późnym wieczorem

We wtorek, kilka minut przed godz. 22 naszego czasu, z pokładu rosyjskiej lodzi podwodnej znajdującej się na Morzu Barentsa został wystrzelony pierwszy kosmiczny żaglowiec Cosmos-1. Na orbitę okołoziemską wyniosła go przebudowana i wzmocniona dodatkowym silnikiem międzykontynentalna rakieta balistyczna Volna. Pierwsza w historii sonda napędzana energią światła słonecznego zbudowana została w Rosji wedle koncepcji zaproponowanej przez amerykańską organizację non profit Planetery Society. Amerykanie zebrali również 4 mln dol. potrzebnych na realizację tego niezwykłego projektu. Jego autorzy mają nadzieję, że po dotarciu na orbitę Cosmos-1 rozłoży swoje wielkie żagle i ustawi w kierunku Słońca tą stroną, która będzie odbijała jego światło. Potem zacznie się czekanie, czy ważący niecałe 100 kg pojazd zacznie się rozpędzać popychany energią słoneczną.

Nad kosmicznym żaglowcem pracują jednak również Japończycy, a także dwie największe agencje kosmiczne na świecie - europejska ESA i amerykańska NASA. Na zlecenie tej ostatniej rozpoczęto w kwietniu testowanie podzespołów kosmicznego żaglowca, który ma być napędzany energią światła słonecznego. Te próby mają potrwać do lipca. Jednak pierwsi okazali się Rosjanie, którzy wraz z Planetary Society przygotowali do startu sondę Cosmos-1.

NASA staje do zawodów żeglarskich

Kosmiczne żeglowanie teoretycznie wcale nie jest trudniejsze od tego \"naziemnego\". Produkowane przez Słońce cząsteczki światła - czyli fotony - uderzając z prędkością ok. 300 tys. km na sekundę w żagle statku, będą stanowiły dla niego stałą siłę ciągu - analogicznie do ciśnienia wywieranego na płócienny żagiel przez cząsteczki powietrza.

Przez kilka ostatnich lat NASA z uwagą śledziła poczynania innych w dziedzinie kosmicznych latawców. W 2002 roku sama zabrała się do pracy i otworzyła własny program budowy słonecznego żaglowca. Na jej zlecenie wybudowany zostanie statek o powierzchni żagli około 400 m kw.

Taki żagiel został już wykonany przez firmę ATK Space Systems i przetestowany w komorze próżniowej w NASA Glenn Research Center w USA. Materiał, z jakiego go wykonano, nazwany CP-1, jest bardzo cienki - około stu razy cieńszy od kartki papieru, odporny na gwałtowne zmiany temperatury i odbija światło jak lustro. Powinien być też bardzo wytrzymały. Na Ziemi trudno jednak sprawdzić, jak zachowa się w czasie nieuniknionych kolizji z małymi, ale szybko poruszającymi się meteorami.

Wolno się ścigać między Merkurym a Jowiszem

Statek wyposażony w \"napęd żaglowy\" w ogóle nie potrzebuje silników i paliwa. Dlatego można znacznie zmniejszyć jego wagę i rozmiary, zwiększając równocześnie zasięg. Znacznie niższe są też koszty budowy pojazdu oraz niebezpieczeństwo katastrofy w czasie startu. Gdy kosmiczny żaglowiec dotrze już na orbitę okołoziemską, wyniesiony tam tak samo jak inne sondy, czyli przez rakietę, wtedy automatycznie rozłoży żagle i ustawi je w kierunku Słońca. - Światło gwiazdy popchnie go wtedy do drogi - mówi Les Johnson z NASA.

Jednak im dalej od Słońca, tym światła jest mniej i mniejsza też będzie siła ciągu. Z obliczeń ekspertów Planetary Society wynika, że Cosmos-1 nie będzie mógł się zbliżyć do Słońca bardziej niż orbita Merkurego (około 60 mln km) i trudno nim będzie manewrować poza orbitą Jowisza (około 800 mln km). Bliżej Słońca jest za gorąco, a dalej po prostu za ciemno.

Powierzchnia żagli Cosmos-1 wynosi aż 600 m kw! Przy tak dużych rozmiarach mogą one unieść jedynie 40 kg ładunku, a to naprawdę mało, nawet pamiętając, że olbrzymi procent masy satelity stanowi silnik i zbiorniki z paliwem, których \"słoneczny latawiec\" nie będzie potrzebował.

Naukowcy z NASA ocenili, że rozpiętość żagli od 80 do 160 m (czyli w przypadku kwadratowego żagla powierzchnia od 6400 do ponad 25 tys. m kw.) powinna zupełnie wystarczyć, żeby nadać sporej wielkości statkowi wystarczające przyspieszenie. Pierwsze testy znacznie mniejszego kwadratowego żagla, bo o ramieniu 20 m, poszły podobno znakomicie. Następne planowane są na lipiec.

W tym miesiącu rozpoczęły się również testy konstrukcji, która taką olbrzymią powierzchnię utrzyma. Musi być niezwykle lekka, a zarazem stabilna i sztywna, zaś po złożeniu zajmować niewiele miejsca. Jej rozłożenie na orbicie powinno przebiegać szybko i bez komplikacji. Taki właśnie system zaprojektowała i zbudowała firma L\'Garde. Elementy rusztowania (najdłuższe mają po 14 m) po złożeniu są zwinięte w rolkę jak wąż strażacki. W próżni natomiast po nadmuchaniu stają się niezwykle sztywne i wytrzymałe. Zarówno testy samego żagla, jak i konstrukcji podtrzymującej potrwają po 30 dni. Następnym krokiem NASA będzie przetestowanie ich razem i wysłanie w kosmos.

[ Dodano: Wto Cze 28, 2005 3:04 pm ]
No i kalafior

Kosmiczny żaglowiec został ostatecznie utracony
IAR, 24-06-2005

Naukowcy ustalili, że rakieta Wołna spadła w czwartek razem z sondą Cosmos 1 - prototypowym żaglowcem na słoneczny wiatr. Wynika tak z najnowszych badań telemetrycznych.

Do tej pory naukowcy mieli nadzieję, że sonda z eksperymentalnym napędem na cząstki elementarne zdążyła wcześniej oddzielić się od eksplodującej rakiety i osiągnęła niższą orbitę, a wyśledzenie jej to tylko kwestia czasu. Nadzieje te podsycały doniesienia z obserwatoriów w Czechach, na Kamczatce i Wyspach Marshalla, które po wystrzeleniu rakiety zarejestrowały słaby niezidentyfikowany sygnał.

Jak poinformował Związek Badań i Produkcji Lavochkina, który skonstruował sondę, rosyjska rakieta nośna przerobiona z rakiety balistycznej spadła na Arktykę razem z prototypem w 160 sekund po starcie.

Celem misji sondy było przetestowanie nowego typu napędu, polegającego na zastosowaniu ciśnienia cząstek elementarnych na kosmiczny żagiel o kilkusetmetrowej powierzchni. Poprzednia próba, dokonana cztery lata temu, także zakończyła się fiaskiem z powodu awarii rosyjskiej rakiety wykorzystanej do wyniesienia sondy na orbitę.

Please Zaloguj to join the conversation.

  • Gabriel
  • Gabriel's Avatar
14 years 8 months ago #498 by Gabriel
Gabriel replied the topic: Re: Kosmiczny żaglowiec.
śledzę z uwagą te nowinki techniczne - podoba mi się idea napędu plazmowego.

co do żagla to mam jedno ale:
rozpędzamy go od Merkurego, i żaglujemy do Jowisza.
a co z powrotem? :mrgreen:

Please Zaloguj to join the conversation.

  • MadDog
  • MadDog's Avatar
14 years 8 months ago #504 by MadDog
MadDog replied the topic: Re: Kosmiczny żaglowiec.
sugerujesz \'one way ticket\'? :D

Please Zaloguj to join the conversation.

  • Gabriel
  • Gabriel's Avatar
14 years 8 months ago #509 by Gabriel
Gabriel replied the topic: Re: Kosmiczny żaglowiec.
jestem ciekaw czy na jowiszu jest kasa sprzedająca bilety powrotne ;-)

Please Zaloguj to join the conversation.

  • MadDog
  • MadDog's Avatar
14 years 8 months ago #514 by MadDog
MadDog replied the topic: Re: Kosmiczny żaglowiec.
jak juz sie nabierze predkosci, to mozna chyba zwinac/odrzucic ten zagielek i surfowac na grawitacji chyba?

/m.

Please Zaloguj to join the conversation.

  • Gabriel
  • Gabriel's Avatar
14 years 8 months ago #516 by Gabriel
Gabriel replied the topic: Re: Kosmiczny żaglowiec.
a co ze zmianą wektora ruchu?

Please Zaloguj to join the conversation.

Time to create page: 0.278 seconds
Powered by Kunena Forum