po co nam jesze wahadłowce ?

  • Gabriel
  • Gabriel's Avatar
12 years 7 months ago #4060 by Gabriel
Gabriel replied the topic: Re: po co nam jesze wahadłowce ?
no to bardzo sensowne rozwiązanie.

tylko że wyniesienie na orbitę kilkuset kilogramów biomasy (ludzi) a kilkutonowego ładunku (moduł stacji) wymaga zupełnie innego podejścia do takiego latawca.

to-to musiałoby mieć dość dużą powierzchnię nośną żeby pofrunąć, silniki rakietowe żeby sięgnąć orbity, a przy powrocie do atmosfery pewno trzeba by zmienić geometrię skrzydeł.
zresztą bez ładunku i bez paliwa do silników rakietowych taki samolot nie potrzebowałby już dużej powierzchni nośnej.
pytanie czy silniki odrzutowe tak po prostu zadziałały by po wejściu w atmosferę powiedzmy na wysokości 20k.

no ale to są już kwestie czysto inżynierskie.

Please Zaloguj to join the conversation.

  • fyszo
  • fyszo's Avatar
12 years 7 months ago #4063 by fyszo
fyszo replied the topic: Re: po co nam jesze wahadłowce ?
Ale znaczną część prędkości wymaganej do opuszczenia planety taki samolot może osiągnąć w atmosferze aby na pułapie krytycznym odpalić lekkie już rakiety. To wymaga drobnych modyfikacji samolotów stratosferycznych. Już są prowadzone podobno badania nad tym. Być może przy żadszym powietrzu wydajniejszę są silniki turboodrzutowe - sprężarka powietrza wyrzuca je spowrotem z tyłu samolotu. Wtedy nie trzeba dużego stężenia tlenu w powietrzu. Część powietrza z turbiny zasila silnik spalinowy który napędza te same turbiny. Przynajmniej tak działają samoloty pasażerskie. Do silników odrzutowych z komorą spalania wymagana jest naprawdę duża dawka tlenu. Podczas gdy silnik turboodrzutowy pracuje bardziej na azocie (w sumie na każdym gazie jaki jest w atmosferze) niż tlenie.

Please Zaloguj to join the conversation.

  • ticonderoga
  • ticonderoga's Avatar
12 years 6 months ago #4092 by ticonderoga
ticonderoga replied the topic: Re: po co nam jesze wahadłowce ?
Według mnie, w tej chwili jedynymi poważnymi realizatorami - nawet teoretycznie - polskiej koncepcji załogowych lotów suborbitalnych są zakłady Margańskiego we współpracy z którąś z politechnik, najlepiej warszawską. www.marganski.com.pl/ Przeczytajcie historię firmy. Same śmiałe projekty i w dodatku najnowsze technologie kompozytowe + wirtuozeria w dziedzinie aerodynamiki = piorunująca mieszanka. Podobnie poczyna sobie Bogumił Bereś: www.beres.com.pl/polish/index.php Produkuje najbardziej zaawansowany technologicznie (i według mnie najpiękniejszy :grin: ) szybowiec na świecie, na którym nasi piloci wygrywają wszystko, co się da. Gdyby połączyli siły, a finansowanie zapewnił jeden z polskich miliarderów, mielibyśmy prawdziwego czarnego konia w wyścigu o kosmiczną turystykę. Bo nie da się ukryć, że najwięcej kasy będzie za pierwsze miejsca.

Please Zaloguj to join the conversation.

  • Alcarcalimo
  • Alcarcalimo's Avatar Topic Author
12 years 6 months ago #4095 by Alcarcalimo
Alcarcalimo replied the topic: Re: po co nam jesze wahadłowce ?
teraz potrzeba tylko kogoś kto takiego Polskiego milionera namówi na coś takiego :razz:
Niestety chyba nasi rodzimi bogacze nie się gają tak daleko. Nasza Polska zaściankowość nie pozwala im nawet o tym myśleć. Dopiero gdy coś takiego zrobi jakiś zachodni miliarder to zaczną myśleć o kupnie biletu na taką podróż :neutral:

Please Zaloguj to join the conversation.

  • ticonderoga
  • ticonderoga's Avatar
12 years 6 months ago #4097 by ticonderoga
ticonderoga replied the topic: Re: po co nam jesze wahadłowce ?
Bądźmy dobrej myśli :) Na szczęście coraz więcej mamy bogaczy o otwartych umysłach, bywałych na świecie. A i ambicje im rosną dla nas na pociechę :)

Please Zaloguj to join the conversation.

  • marcusos
  • marcusos's Avatar
12 years 6 months ago #4100 by marcusos
marcusos replied the topic: Re: po co nam jesze wahadłowce ?
Ticonderoga, te zakłady, które podałeś są dobre w lekkim lotnictwie. Jak się sprężą, to może w ciagu dziesięciu lat wybudują pojazd suborbitalny. Ale takim nie doleci się nawet do Księżyca. Gdyby połączyć dynamikę tych małych firm ze skalą i profesjonalizmem polskich zakładów lotniczych - to wtedy coś by wyszło.

Please Zaloguj to join the conversation.

Time to create page: 0.317 seconds
Powered by Kunena Forum