Projekty wypraw

Od zarania lotów kosmicznych ludzie planowali wyprawę na Marsa. Powstało wiele projektów, przedstwionych poniżej w kolejności chronologicznej. Opisy są tłumaczeniami ze strony http://www.astronautix.com/craftfam/martions.htm.

Jeśli chcesz podzielić sie z kimś poniższymi tekstami, prosimy: wyślij mu linka do oryginału lub tłumaczenia, nie kopiuj tekstu na swoją stronę czy forum. Dziękujemy za zrozumienie.

To the author of the original:
Mr. Wade,
We were regrettably unable to reach you to secure an agreement for the translations from Encyclopedia Astronautica that appear below, despite repeated efforts at sending e-mails to all known addresses, sending a postal letter and phoning a number available in a public telephone directory. We’d like to ask you to contact us at your convenience, if you see this announcement – we can be reached at Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. We would also like to express our thanks for the creation of Encyclopaedia Astronautica and especially the Martian Expedition series which has allowed us to provide the fascinating information about Martian mission designs to our Polish readers. 

W 1959 roku, grupa entuzjastów z 3 Sekcji Specjalnego Biura Projektowego numer 1, pod przywództwem G.U. Maksymowa, rozpoczęła planowanie inżynieryjne tej niezwykłej załogowej wyprawy międzyplanetarnej. Ważący 75 ton statek TMK-1 miał zabrać trzyosobową załogę na przelot badawczy koło Marsa. Po trwającej dziesięć i pół miesiąca podróży, miał przelecieć w pobliżu czerwonej planety i wystrzelić trzy zdalnie sterowane lądowniki, a następnie obrać kurs powrotny na Ziemię. Pierwszy przelot TMK-1 miał się rozpocząć 8 czerwca 1971, a zakończyć powrotem załogi na Ziemię 10 lipca 1974 – wyprawa trwać miała trzy lata, jeden miesiąc i dwa dni.

Image
Fieoktistow uważał, że plan przelotu badawczego koło Marsa, o nazwie TMK-1, jest zbyt ograniczony. W 1960 roku, grupa pod jego kierownictwem przedstawiła plan pełnej, załogowej wyprawy na czerwoną planetę – statek miał zostać zmontowany na niskiej orbicie ziemskiej, a sprzęt miały dostarczyć rakiety N1 (wymagałoby to co najmniej dwóch lotów). Statek miał być zasilany silnikiem jądrowo-elektrycznym, a reaktor byłby oddalony od pomieszczeń dla załogi, dzięki wysięgnikowi teleskopowemu. Na miejscu pięć lądowników przetransportowałoby na powierzchnię „konwój”, który miał badać planetę przez rok. Plan TMK-E podlegał w latach sześćdziesiątych wielokrotnym zmianom, wraz z napływaniem informacji o tym, że atmosfera Marsa jest rzadsza, a silniki jądrowo-elektryczne mniej wydajne, niż zakładano.

W 1960 roku, pracujący dla Boeinga Philip Bono przedstawił projekt statku przeznaczonego do załogowej wyprawy na Marsa, który mógłby zostać wysłany na orbitę dzięki jednemu lotowi wynoszącemu. Była to klasyczna zamiana mniejszej masy na większe ryzyko. Niemniej jednak, plan był realistyczny – wskazywał, że wyprawa na Marsa wcale nie musi być poprzedzona składaniem sprzętu na orbicie i może się odbywać bez wielokrotnych lotów orbitalnych.

Pierwszy projekt załogowej wyprawy na Marsa sporządzony przez NASA. Zakładał, że napędzany rakietami termojądrowymi statek, poleci na Marsa, gdy ten będzie się znajdował w opozycji. Astronauci mieli spędzić na powierzchni planety 40 dni, a głównym problemem, z którym należało się zmierzyć podczas tworzenia planu, była ochrona przed promieniowaniem.

Image
Statek do przelotu badawczego koło Marsa, zaprojektowany przez Aeronutronic w 1962 roku, miał masę 170 ton i miała zostać wysłany na niską ziemską orbitę przez jedną rakietę typu Nova. Ta, zaplanowana na 21 miesięcy, misja miała zostać rozpoczęta w trakcie 28 dniowego „okna” które rozpoczynało się 19 lipca 1970.