Dział Projektów Badawczych przy Wojskowej Agencji Pocisków Balistycznych wprowadził zmiany do planu załogowego lotu na Marsa z użyciem napędu jonowego autorstwa Ernsta Stuhlingera i w 1962 r. projekt ten przewidywał wyprawę statku o długości 150 m, zdolnym pomieścić piętnastoosobową załogę. Skrócono czas trwania misji do 475 dni.

Źródło: http://www.astronautix.com/craft/stus1962.htm

Tłumaczenie: Anna Szkoda

Klasa: załogowy. Typ: wyprawa na Marsa. Państwo: USA. Projektant: Wojskowa Agencja Pocisków Balistycznych.

Przy Wojskowej Agencji Pocisków Balistycznych pracowały dwie zaawansowane grupy planujące: Dział Projektów Badawczych, pod przewodnictwem Ernsta Stuhlingera oraz Biuro Przyszłych projektów, kierowane przez Heinza Koellego (odpowiedzialne za stworzenie projektu budowy bazy militarnej na Księżycu – tzw. Project Horizon oraz serii planów wypraw na Marsa pod nazwą EMPIRE).


Plan Stuhlingera z 1962 roku – prawa autorskie © Mark Wade
Dział Projektów Badawczych wprowadził zmiany do planu załogowego lotu na Marsa z użyciem napędu jonowego autorstwa Ernsta Stuhlingera i w 1962 r. projekt ten przewidywał wyprawę statku o długości 150 m, zdolnym pomieścić piętnastoosobową załogę. Silniki jonowe wykorzystujące paliwo cezowe miały być napędzane za pomocą reaktora jądrowego o mocy cieplnej 114 MWt, osiągającego moc elektryczną 40 MWe, w związku z tym potrzeba by 4300 m² radiatorów, by odprowadzić powstałe ciepło. Trójkątne radiatory sprawiły, że statek miał kształt spłaszczonego diamentu, a jego masa całkowita wynosiła 360 ton. Wszystkie trzy statki „A” byłyby wyposażone w lądownik o masie 70 ton, posiadałyby 120 ton paliwa oraz pozostawałyby na orbicie Marsa. Natomiast dwa statki „B”, o masie 190 ton, nie posiadałyby lądownika i byłyby wykorzystane do podróży powrotnej.

Plan misji dla statków z powolnym przyspieszeniem przewidywał trwające 56 dni oddalanie się od ziemi spiralnym ruchem aż do osiągnięcia drugiej prędkości kosmicznej, następnie 146 dni lotu w stronę Marsa i 21 dni na zmniejszenie prędkości i wejście na niską orbitę Marsa. Załoga udałaby się lądownikiem na powierzchnię planety i spędziłaby tam 29 dni, a następnie wróciłaby do statków „B” znajdujących się na orbicie, aby powrócić nimi na Ziemię. Podróż powrotna byłaby dokładnym odwzorowaniem lotu na Marsa. Podczas długiej wyprawy na Czerwoną Planetę i z powrotem, statki obracałyby się z prędkością1,3 obrotów na minutę, aby zapewnić załodze ciążenie wynoszące 1/10 G. W celu ochrony załogi przed promieniowaniem, na każdym statku umieszczono pokryty grafitem schron o średnicy 2,8 m oraz długości 1,9 m, co zapewniało ciasne pomieszczenia dla członków załogi. Musieliby oni spędzić tam 20 dni podczas przelotu przez pasy radiacyjne Van Allena.

Mars Stuhlinger 1962 – streszczenie:

  • Ulepszenie planu załogowego lotu na Marsa z 1957 r., wykorzystującego napęd jonowo-elektryczny
  • Napęd: jonowo-elektryczny
  • Hamowanie na Marsie: na silniku
  • Typ misji: powolne przyspieszanie
  • Pojedynczo czy wszyscy naraz: wszyscy naraz
  • Wykorzystanie marsjańskich surowców: nie
  • Planowany rok startu: 1975
  • Załoga: 15
  • Lot do celu, w dniach: 223
  • Pobyt na Marsie, w dniach: 29
  • Powrót, w dniach: 223
  • Całkowity czas trwania misji, w dniach: 475
  • Całkowity ładunek potrzebny na niskiej orbicie okołoziemskiej, w tonach: 1800
  • Całkowite potrzebne paliwo, w tonach: 740
  • Wypełnienie paliwem: 0,41
  • Masa w przeliczeniu na członka załogi, w tonach: 120
  • Udźwig pojazdu wynoszącego na orbitę, w tonach: 454
  • Liczba lotów potrzebnych do wyniesienia całego ładunku na niską orbitę okołoziemską: 4
  • Wynoszenie za pomocą: Nova GD-H

Załoga: 15. Trwałość: 475 dni. Długość: 150,00 m. Masa: 360 000 kg. Ładunek: 70,000 kg Paliwo głównego silnika: cez do napędu jonowego. Zasilanie: reaktor jądrowy Wydolność zasilania: średnio 40 000,00 kW

Bibliografia:

  • Portree, David S. F., Humans to Mars: Fifty Years of Mission Planning, 1950 - 2000, Seria monografii NASA o historii lotów kosmicznych, Numer 21, luty 2001. Doskonały przegląd informacji o amerykańskich planach misji załogowych na Marsa.
  • Miller, Ron, The Dream Machines, Krieger, Malabar, Florida, 1993. ISBN: 0894640399. Niesamowity zbiór chronologicznie ułożonych tekstów, zdjęć i rysunków związanych z niemal każdym statkiem kosmicznym który wymyślono, a którego nie zbudowano. Kopalnia informacji dla ludzi szurniętych na punkcie kosmosu.