Mars Demo, pod tą roboczą nazwą kryje się prosta (jak narazie) interaktywna aplikacja możliwa do uruchomienia wprost w przeglądarce internetowej (trzeba doinstalować plugin Unity3D). Gracz wcielając się w rolę operatora marsjańskiego łazika, ma możliwość eksploracji okolicy projektu nadmuchiwanego habitatu - załogowej bazy.

Grafika liczona w czasie rzeczywistym powoli wypiera tradycyjne metody prezentacji projektów. Moce obliczeniowe kart graficznych tak wzrosły, że umożliwiają dzisiaj realizację wymyślnych wizji. Ale nie o samą tylko grafikę tutaj chodzi, lecz o coś co sprawia, że można widza przykuć do ekranu silniej niż dotychczas. To interakcja w czasie rzeczywistym. Kto z przyjemnością nie wcieliłby się w rolę operatora kosmicznego pojazdu? Teraz staje się to możliwe.
Droga do skonstruowania symulatora nie jest łatwa i prosta. Ale możliwa do wytyczenia i zrealizowania. Umożliwiają to narzędzia, o jakich dekadę temu można było tylko luźno teoretyzować. Korzystamy tutaj z dobrodziejstw rozwoju deweloperskiego rynku gier. Jeszcze kilka lat temu stworzenie od podstaw sensownie rozwiniętej gry wymagało sporych nakładów finansowych i niemałego zaplecza technologicznego. Gotowe rozwiązania oczywiście zawsze można było kupić na rynku, ale profesjonalne silniki graficzne i systemy do tworzenia gier kosztowały majątek. Sytuacja zmieniła się diametralnie właśnie wraz z rozwojem rynku. Twórcy systemów deweloperskich dostrzegli po prostu nową, ale dynamicznie rosnącą niszę, która potrzebuje dobrego oprogramowania niezbędnego do tworzenia prostych gier. Ceny licencji narzędzi spadły, z kilkudziesięciu tysięcy dolarów, do kilkuset. Oczywiście nadal topowe systemy kosztują bardzo, bardzo dużo. Ale dla nas w zupełności wystarczają tanie, bo sprzedawane masowo, edytory. Nie było wyjścia, wzięliśmy się do pracy.

Najważniejsze są zawsze dobre projekty. Dzięki współpracy z Mars Society  Polska skontaktowaliśmy się z najciekawszymi w kraju zespołami związanymi z szeroko rozumianą tematyką marsjańską. Nadmuchiwaną bazę zaprojektował w swojej pracy doktorskiej Jan Kozicki na Politechnice Gdańskiej, MPV - Marsjański Pojazd Ciśnieniowy, projektował zespół przy Politechnice Wrocławskiej, łaziki z serii Magma, stworzone zostały pod kierownictwem Wojtka Głażewskiego na Politechnice Białostockiej, topografię terenu Marsa rekonstruował Jan Kotlarz, matematyk Uniwersytetu Warszawskiego.
Przy tak silnym wsparciu merytorycznym wystarczyło skoncentrować się już tylko na grafice obektów i skryptach zarządzającymi interakcjami gracza z wirtualnym światem. Grafik komputerowy w swojej pracy ma za zadanie przygotować siatkę i powierzchnię obiektu 3D, używając przy tym jak najmniejszej ilości geometrii i tekstur, gdyż nie chodzi tylko o ograniczoną szybkość procesora, ale i czas ładownia aplikacji z serwera www do przeglądarki gracza. Programista tworzy skrypty reagujące na komendy gracza i przenoszące odpowiednie rozkazy do symulowanego świata łazików. Za generowanie obrazu na ekranie i interakcje fizyczne obiektów odpowiada już silnik gry napisany przez twórców edytora Unity.
W chwili obecnej Mars Demo umożliwia dosyć ograniczoną zabawę, łaziki jeżdżą, zderzają się ze sobą i otoczeniem, ale nie wynika z tego jeszcze nic twórczego. Sytuacja zmieni się po dodaniu bardziej złożonych modułów symulujących zachowanie komunikacji radiowej, zarządzanie energią, prostymi "badaniami" otoczenia, aż w końcu wejście do środka bazy (na razie zabawa odbywa się na zewnątrz) i zajęcie się sterowaniem całego mikro ekosystemu. Celem jest stworzenie pełnowartościowej rozrywki edukacyjnej dla każdego, która bawiąc, będzie uczyć. Objętość wersji online mieści się jeszcze poniżej 10MB i wymaga w miarę sprawnego komputera nie starszego niż pięć lat.

Całość do uruchomienia jest tutaj: http://wrovision.com/magma-virtual-rover.htm

Linki z artykułu:
1. Indie gaming - http://en.wikipedia.org/wiki/Indie_game
2. Bazy marsjańskie - http://janek.kozicki.pl/
3. Ciśnieniowy pojazd marsjański - http://old.marssociety.pl/mpv/index.html
4. Łaziki Magma - http://magma2.pb.edu.pl/
5. Algorytm RODM - http://www.jankotlarz.pl/